Skip to Content

Indítómotor, generátor, elektromos csónakmotor javítása

Tisztelt Barátaim!

Hajós ember lévén, szeretném felajánlani segítségemet indítómotorok, generátorok, illetve elektromos csónakmotorok javításához,karbantartásához.

Vállalkozásom 30 éve foglalkozik villamos fődarabok javításával.

Más az autó és más a hajó, az üzemi körülmények tekintetében biztosan:-) Ezért máshogy is kell kezelni és viszonyulni ezekhez az alkatrészekhez !

Szeretnék egy-két gondolatot megosztani, a főbb meghibásodásokat és annak okait összegezni.

Hajó motorok:
Nem indul be a motor... Ne eröltessük az önindítót, mert úgysem indul be! Inkább keressük meg a hibát... 10 mp indítás után, tartsunk legalább 1 perc szünetet, hogy vissza hűljenek az alkatrészek!

Általános hibaforrás, hogy megromlik az üzemanyag. A téli, vagy hosszabb állásban kicsapódnak belőle az összetevők és kocsonyás állagú trutymóvá állnak össze a rendszerben. Javaslom, hogy a szezon vége felé, de legalább az utolsó tankolásnál használjunk prémium minőségű üzemanyagot és üzemanyag stabilizátor adalékot! Utóbbit célirányosan arra fejlesztették ki, hogy az időszakosan használt motorok üzemanyagát és üzemanyag rendszerét megóvja a kicsapódásoktól és a lerakódásoktól...(csónakmotorok, kapálógépek, veterán autók stb.) A terméket a Liqi Moly gyártja.

Túlterhelés:
Minél tovább indítózunk, annál jobban romlanak a beindulás esélyei! Egyrészt üzemanyagban dúsul a motor, másrészt fogy az energia, így egyre lassabban forgat az indítómotor és nő az áramfelvétele, ezáltal a belső alkatrészei túl lesznek terhelve. Nem beszélve arról hogy a végén nem kérhetünk meg senkit hogy segítsen megtolni...

Beázás:
Vizet kapnak az alkatrészek. Egyrészt a párás környezettől, másrészt a fröccsenő víztől, vagy az esőtől... A belső alkatrészek megrozsdásodnak, a különböző mozgó alkatrészek megragadnak. A kefetartóban a kefe megszorul, a perselyek kiszáradnak, tengelyek berágódnak, ezért célszerű minden évben a szezon után közvetlenül szervizelni az indítómotort és a generátort! (nem tavasszal, amikor már egész télen csámcsogott a rozsda!!! )

Horgászcsónakok és az elektromos motorok:

Először egy kis fizika.
Minden csónak annál gyorsabb, minél hosszabb! Az elméleti testsebességüket viszonylag hamar és főleg kis tolóerő mellett is elérik a testek...

A képlet: ezzel a kis képlettel könnyen kiszámíthatjuk, milyen gyorsak lehetünk...
Sebesség (km/ó) =4,5 x gyök vizvonal hossz(m). Utána csak túrja az orrát és húzza a seggét, de nem megy sokkal gyorsabban !
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha gyorsan akarunk menni, vegyünk hosszú csónakot!

Az elektromos motorok túlnyomó részt a következők miatt hibásodnak meg...
Sietünk! Ha időt szántunk a horgászatra, miért nem szánunk időt az "utazásra"?
Kapás van! Miért kell az utolsó pillanatot megvárni, hogy sietni kelljen kifelé?
Gáz van! Miért nem vesszük figyelembe a viharjelzést? (A vihar olyan mint a merevedés! Nem tudod milyen kemény lesz és meddig fog tartani!)
Jó az még! Van egy kis hangja, van egy kis szorulása, de jó lesz még a hétvégére! (Ott fogsz majd sírni, ahol senki se lát!)

Karbantartás:
A hajócsavart egy szezonban többször vegyük le! Ellenőrizzük a tengelyt, nincs-e feltekert zsinór, hínár, stb... Gondosan tisztítsuk meg és szilikonzsíros ronggyal töröljük át... A szilikonzsír puhán tartja a szimeringet és nem keményedik meg mint a fagyott kutya lába! A tengely, mikor új, polírozott felületű, csiszolópapírral ne nyúljunk hozzá!
A hajócsavar legyen alul! Mikor a motort kibuktatjuk, mindig fordítsuk át a motort úgy, hogy a hajócsavar legyen alul (ez azért kell hogy a víz a tengely tövében ne pangjon, és emiatt ne keletkezzen a tengelyen vízkő...
Időközönként fordítsuk fejre a motort, így ellenőrizzük, hogy nem jutott e víz a motorba.
Esőben a kapcsolófejet minden esetben takarjuk le.
A motort használat után tisztítsuk meg, ellenőrizzük le és töröljük szárazra.

Használat:

Rögzítsük a motort gondosan! Váratlan meglepetés, amikor kanyarodáskor a motor kifordul a helyéről és elmerül, ezáltal beázik, rosszabb esetben búcsút int a tó közepén...
Gyorsítsunk lassabban! Ne induljunk egyből ötösön , mindig a lehető legkisebb fokozatot használjuk.
Ha a szél besegít, kapcsoljunk vissza...
Megfelelő teljesítményű motort válasszunk, amely vész esetén (hullámzásban, szembe szélben) is rendelkezik tartalékkal, tehát az a jó, ha a csónak az utazósebességét már 2-es 3-as fokozaton is eléri.
Használjunk munkaakkumulátort, és hozzá megfelelő automata töltőt...
Bármilyen rendellenességet tapasztalunk, ne hagyjuk figyelmen kívül...
Hínártól, zsinórtól, stb., mindig mentesítsük a motort.
Használjunk kézzel oldható akkusarut, ezzel szerszám nélkül biztonságosan oldhatjuk a kötést, és nem fog tönkre menni az akkumulátor pólus.
Akku tárolás: az akkumulátort télen fagymentes helyen, teljesen feltöltött állapotban tároljuk, és havonta egyszer töltsük fel.

A javításban segít:

Vámos és Társai Gépjárműtechnikai Bt.

Műhely: 7632 Pécs, Gárdonyi Géza u. 26.

Tel: +3672549449 ill. +36709429692

vamosautovillamossag.hu

Harcolj a spam ellen! Katt ide!

A portál tartalma kizárólag tájékoztató jellegű, a portálon hozzáférhető tartalom pontosságáért, megbízhatóságáért, teljességéért és az ezekből eredő közvetlen vagy közvetett károkért – az üzemeltető által felhasznált nagyszámú forrás rendszeres és folyamatos ellenőrzésének lehetetlensége miatt – az üzemeltető nem felel.

Copyrightblog |