Skip to Content

Bemutatkozik a Carp Expert Long Cast 9000

Halmos Mihály írása

Korábbi írásomban említettem már a Carp Expert pontyos orsóinak rohamos fejlődését, az újabbnál újabb modellek megjelenését. És valóban, kis túlzással szinte minden hétre jut egy-egy boncolgatni való új típus. A távdobó orsók kedvelőinek, ha nem volt elég a Neo széria hatalmas tízezrese, ajánlom figyelmükbe jelen írásunk főszereplőjét, a Carp Expert Long Cast 9000-et.

Amennyire jól áll a Neo szériának a matt feketébe burkolózott elegancia, pont annyira vonzza a tekintetet a Long Cast 9000 ékszerszerű ragyogása. A nemek közötti ízléskülönbség reciprokát egyazon nap tapasztaltam meg: először „bojlis" Zsolti barátom kunyerálta el két új Long Castomból az egyiket a teszthorgászat napján, este hazatérve, pedig feleségem - aki azelőtt horgászeszközre még ránézni sem volt hajlandó - sóvárgó pillázás közepette kérte, hadd fogja meg az orsót egy kicsit… "Húúú - mondtam - ha az asszonynak is tetszik, akkor tényleg nagyon ütős darab"…

Funkcióját tekintve az orsó a fenekező pontyozás minden területén megállja a helyét, ahol a távdobás alapkövetelményként jelentkezik, azonban a bojlis vonal áll hozzá a legközelebb. Három, illetve 3,5 librás bojlis botokkal igazán ütős egységet alkot, természetesen erősebb spod nyelekkel messzire bombozni, rakétázni is egyenesen tökéletes.

A hatalmas méretű, zsinórral megtöltve 755 grammos orsó hidegen sajtolt alumínium dobjának óriási zsinórbefogadó képessége teszi a Long Cast-ot ízig vérig távdobó orsónak. Az általam használt CXP pontyos zsinórok nagy kiszerelésű, fémdobozos harmincas verziójából 500 métert spulniztam fel a dobra. Ennyi zsinór még a legextrémebb behordós bojlizáshoz is elegendő szokott lenni!

A tervezők nem akarták megnövelt áttétellel gyorsabbá tenni az orsót (4,6:1), valljuk be, ilyen monstrumoknak nem is áll jól az emelt számú rotor futás. Az üres szerelék akár több száz méterről történő kicsévélésének megkönnyítése érdekében viszont a dobátmérő 72 (!) milliméterre hízott, így egy hajtókarfordulattal 113 cm zsinór kerül fel az orsó dobjára!

A kiegyensúlyozás, az ideális súlypont, valamint az optimális erőátvitel miatt egy ilyen jellegű orsó hajtókarja nem lehet alulméretezett.

A hibátlan zsinórkép csigás dobemelést sejtet, ellenben „csak" egy rendkívül precíz kulisszás szerkezet dolgozik a hangtalan, 5+1 csapágyas Long Cast 9000 belsejében.

A tengelyre húzott könnyű műanyag szerkezet - amely pontosan követi a rotor mozgását - gondoskodik arról, hogy az esetlegesen laza állapotban lepergő, vagy leugró zsinórmenetek ne kerülhessenek a tengelyre, a rotor alá.

A precízen munkált, nagy szilárdságú grafit házban helyet foglaló kulisszás szerkezet elemeinek méretein már meg sem lepődünk…





Jó érzéssel nyugtáztam azokat az apróságnak tűnő, de valójában a stabilitás érdekében nagyon is sokat számító műszaki megoldásokat, mint például a dobemelést segítő alsó vezető tengelyt, vagy a dobtengely kulissza felőli végének duplán történő rögzítését, a tányérkerék mindkét oldalának golyóscsapágyazását. Nem beszélve a tűgörgős visszaforgás-gátló felbecsülhetetlen előnyeiről, melynek következtében pontosan azon a helyen „harap" a rotor, ahol a hajtókart megállítottuk.

Az írás eredete:

Harcolj a spam ellen! Katt ide!

A portál tartalma kizárólag tájékoztató jellegű, a portálon hozzáférhető tartalom pontosságáért, megbízhatóságáért, teljességéért és az ezekből eredő közvetlen vagy közvetett károkért – az üzemeltető által felhasznált nagyszámú forrás rendszeres és folyamatos ellenőrzésének lehetetlensége miatt – az üzemeltető nem felel.

Copyrightblog |